Mario Matthys – ULiA
Mario Matthys is een pionier in digitaal ontwerp sinds de jaren 80, met expertise in 3D-ontwerpen. In de jaren 90 initieerde hij GIS-projecten en was een vroege verkenner van interactieve communicatie via VR-brillen in 1997. Hij was voorloper in 3D-stadsmodellering en het gebruik van 3D-game engines in “Animated Spatial Time Machine” projecten.
Zijn loopbaan is bekroond met tientallen awards voor innovatie en cocreatie. Mario is momenteel werkzaam bij ULiA, waar hij voortbouwt op zijn rijke ervaring en expertise.
In zijn keynote neemt hij je mee over hoe je het publiek domein kan inrichten met behulp van XR.
Bram Van de Wege – Howest
Tbc – over ERGO
Bram Van de Wege is momenteel halftijds leerkracht/ pedagogisch IT-coördinator in de Sint-Paulusschool Campus VTI Waregem en is daar reeds jaren aan de slag met de integratie van XR in het onderwijs, hoofdzakelijk met mixed reality (Microsoft Hololens).
Sinds vorig schooljaar is hij voor het tweede halftijdse deel aan de slag binnen Howest Bachelor secundair onderwijs voor het XR Actieplan van het ministerie onderwijs. Daar werkt hij samen met andere hogescholen om Vlaanderen breed secundaire scholen te ondersteunen om XR te integreren in de lespraktijk. Dit door de 1-op-1 begeleiding van scholen, en workshops omtrent XR in technische opleidingen. Daarnaast ondersteunt hij ook bedrijven met opleiding en levenslang leren met technologische hulpmiddelen.
In zijn keynote ‘Ergo XR: Revolutionizing Ergonomic Training through Extended Reality’ introduceert hij een geavanceerde benadering van ergonomische training, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste extended reality technologieën. Deze presentatie zal de ontwikkeling, functionaliteiten en voordelen van Ergo XR belichten, evenals de impact ervan op diverse sectoren zoals gezondheidszorg, industrie en onderwijs.
XR
Jelle Demanet – XR Valley
Jelle Demanet is een ervaren onderzoeker, docent en laboratoriummanager met een uitgebreid track record in de hoger onderwijssector. Bekwaam in research design, lecturing, data-analyse, kwantitatief onderzoek en experimenteel design.
Tijdens zijn keynote ‘De Toekomst van XR: Transformatie van Leven, Leren en Werken’ neemt hij je mee door de opwindende wereld van Extended Reality (XR) technologie, een samensmelting van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR).
We verkennen het enorme potentieel van XR in verschillende domeinen, van onderwijs tot gezondheidszorg, en van entertainment tot industrie. De presentatie duikt diep in de unieke uitdagingen, zoals privacykwesties, technologische beperkingen en de noodzaak van digitale geletterdheid.
Een cruciaal onderdeel van de discussie is de sterke link tussen XR en Kunstmatige Intelligentie (AI), en hoe AI de XR-ervaringen intelligenter en intuïtiever maakt. We onderzoeken ook de rol van meettechnologie en data-analyse in het verbeteren van XR-toepassingen, wat essentieel is voor het personaliseren van gebruikerservaringen en het waarborgen van nauwkeurigheid en effectiviteit.
In het bijzonder leggen we de focus op de impact van deze uitdagingen voor de industrie. XR-technologie heeft het potentieel om de manier waarop we leren radicaal te veranderen, door meer immersieve en interactieve leerervaringen te bieden.
Tot slot kijken we naar de toekomstige impact van XR op ons dagelijks leven, leren en werken. De keynote biedt inzichten in hoe XR onze manier van interactie met de wereld om ons heen zal veranderen, het potentieel voor immersieve leerervaringen zal vergroten, en nieuwe horizonten zal openen voor remote werken en samenwerking. We besluiten met een blik op de toekomstige trends en innovaties in XR-technologie en de verwachte maatschappelijke en economische impact ervan.